The Employment of “Storytelling” Technique in Preschool Children’s Speech Development
Abstract
This article reveals the essence of a pedagogical technique “storytelling”. The author provides the detailed description and the analysis of the types of pedagogical storytelling. The technique considered enables a teacher to address and solve many issues in the fi eld of training, upbringing, and development. The paper emphasizes the use of storytelling in speech development of preschool children, as the issue of speech development has currently been of great relevance. The article also outlines the features, the structure, and the advantages of storytelling, as well as some methodological recommendations for teachers of preschool educational establishments concerning the application of this technique. It is worth mentioning that the article provides the examples for each type and subtype of the technique, which enables one to quickly grasp the essence of its implementation, encouraging the readers to generate their own ideas on applying this method in their own teaching practices.
About the Author
E. A. PetrushkovaRussian Federation
Elena A. Petrushkova, ВА student
Penza
References
1. Журавлева Н. А. Сторителлинг как инновационная технология развития связной речи у дошкольников / Н. А. Журавлева, Н. И. Буланович // Традиции и инновации в образовании: сборник научных статей и материалов V Международной научно-практической конференции. Архангельск: КИРА, 2019. С. 250–255.
2. Забалуева Я. А. Использование интерактивного метода «сторителлинг» в развитии связной речи у детей старшего дошкольного возраста // Современные тренды образования: материалы IV Всероссийской (национальной) педагогической научно-практической конференции. Шуя: Ивановский государственный университет, Шуйский филиал, 2022. С. 9–12.
3. Зеленская О. П. Опыт применения технологий речевого развития в старшем дошкольном возрасте / О. П. Зеленская, Э. Т. Курманалиева // Дошкольное образование: опыт, проблемы, перспективы развития. 2017. № 1 (12). С. 41–44.
4. Зорина Е. М. Система визуальных образов в образовательном пространстве / Е. М. Зорина, Е. И. Чиркова // Евразийский союз ученых. 2017. № 3-2 (36). С. 21–25.
5. Казарина Е. С. Сторителлинг — интерактивная форма организации деятельности детей в направлении речевого развития : методический семинар [Электронный ресурс] // МБДОУ «Детский сад № 1 г. Костромы», 2 018. URL: http://www.eduportal44.ru/Kostroma_EDU/DS-1/DocLib39/Семинар%20Итог.pdf
6. Федорова С. В. Использование техники «сторителлинг» в работе с детьми дошкольного возраста / С. В. Федорова, А. А. Блинова // Молодой ученый, 2017. № 16 (150). С. 515–518.
Review
For citations:
Petrushkova E.A. The Employment of “Storytelling” Technique in Preschool Children’s Speech Development. Novelty. Experiment. Traditions (N.Ex.T). 2023;9(1 (21)):40-47. (In Russ.)