Features of Visual Images Used in Japanese Advertising
Abstract
The relevance of the subject consists in the fact that nowadays everything produced in Asia, especially in Japan and Korea, tends to become very popular. The purpose of the article is to analyze several commercials to highlight the specifics of the visual images of Japanese advertising, in order to understand what makes it different from advertising in other countries. Results: Based on the analysis, several features of visual images used by Japanese advertising companies have been identified: elements of the past (samurai, geisha, ukiyo-e) and the visual kawaii part of Japanese popular culture (anime, manga). The paper has shown how the past and traditions affect advertising, culture and life of the Japanese, and most importantly, how it affects visual images, for example, the use of elements of the past in commercials — engravings, katanas, samurai, etc.
About the Author
A. A. DolgopolovaRussian Federation
BA Student of the Faculty of Social Technologies
References
1. Головлева Е. Л.Реклама в формировании современных коммуникативных практик (на материалах США, Западной Европы, Японии). М. : Изд-во Москв. гуманит. ун-та, 2014. 224 с.
2. Данн Чарльз.Традиционная Япония. Быт, религия, культура. М. : Центрполиграф, 2006. 232 с.
3. Евстафьев В. А., Ткаченко Ф. П.История рекламных коммуникаций Японии. М. : ИМА-пресс, 1998. 133 с.
4. Инухико Ёмота.Теории каваии. М. : Новое литературное образование, 2018. 216 с.
5. Катасонова Е. Л.Японцы в реальном и виртуальном мирах: очерки современной японской массовой культуры. Ин-т востоковедения РАН. М. : Вост. лит., 2012. 357 с.
6. Мещерякова А. Н.Книга японских символов. Книга японских обыкновений. М. : Наталис, 2003. 556 с.
7. Назаров М. М., Папантиму М. А.Визуальные образы в социальной и маркетинговой коммуникации: опыт междисциплинарного исследования. М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 216 с.
8. Чиж Л. Г.Некоторые тенденции развития рекламы в Японии. М. : Известия Восточного института, 1997. С. 105–111.
9. Якушенкова О. С., Алиев Р. Т.K/J/C-POP и образы «азиатскости» в российском сегменте интернет: вебометрический анализ. Galactica Media: Journal of Media Studies, 2020. С. 187–213.
10. Prieler M.The Japanese Advertising Family. Japanstudien, 2008. P. 207–220.
11. Riessland A.Sweet Spots: The Use of Cuteness in Japanese Advertising. Japanstudien, 1998. P. 129–154.
12. Rix A.Advertising and Popular Culture in Japan. New York : University of Queensland, 1992. P. 44–45.
13. Tanaka K.Advertising Language: A Pragmatic Approach to Advertisements in Britain and Japan. Routledge 11 New Fetter Lane. London : TJI Digital, 2002. 252 p.
Review
For citations:
Dolgopolova A.A. Features of Visual Images Used in Japanese Advertising. Novelty. Experiment. Traditions (N.Ex.T). 2021;7(2):40-47. (In Russ.)