Some possibilities of using artifi cial intelligence in the fi eld of education in the Russian Federation
Abstract
The article considers various aspects of the introduction of artifi cial intelligence in the educational sphere, systematization of information and prediction of the possibilities of its application, as well as practical examples of successful implementation of artifi cial intelligence in educational processes. The positive sides of the use of artifi cial intelligence in education are analyzed, the problems and challenges accompanying the widespread introduction of artifi cial intelligence in education in the Russian Federation are presented. The conclusions are made that artifi cial intelligence is widely used in the educational sphere in the Russian Federation in different areas, is regulated and stimulated at the state level, is a promising direction, the development and implementation of technologies which will be actively carried out in the near future.
About the Author
Ya. G. KochanovaRussian Federation
Yana G. Kochanova, BA student Faculty of Public and Municipal Administration
Saint Petersburg
References
1. Алёхина И. С. Информационные технологии при подготовке кадров: возможности границы преподавания дисциплины «Избирательное право и избирательный процесс в Российской Федерации» // Материалы научно-методической конференции СЗИУ РАНХиГС [Электронный ресурс]. – 2020. – № 1. – С. 12–25. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=44438092 (дата обращения: 24.08.2024).
2. Амиров Р. А. Перспективы внедрения технологий искусственного интеллекта в сфере высшего образования / Р. А. Амиров, У. М. Билалова // Управленческое консультирование [Электронный ресурс]. – 2020. – № 3. – С. 80–88. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/perspektivy-vnedreniya-tehnologiy-iskusstvennogo-intellekta-v-sfere-vysshegoobrazovaniya (дата обращения: 24.08.2024).
3. Гаврилова Ю. В. Социальные ожидания внедрения технологий искусственного интеллекта в образовании (на материалах анкетного опроса студентов МГТУ им. Н. Э. Баумана) / Ю. В. Гаврилова, И. Е. Моторина, Т. Е. Павлова // Медицина. Социология. Философия. Прикладные исследования [Электронный ресурс]. – 2022. – № 1. – С. 20–25. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-ozhidaniya-vnedreniya-tehnologiyiskusstvennogo-intellekta-v-obrazovanii-na-materialah-anketnogo-oprosa-studentov-mgtu (дата обращения: 24.08.2024).
4. Гаркуша Н. С. Педагогические возможности ChatGPT для развития когнитивной активности студентов / Н. С. Гаркуша, Ю. С. Городова // Профессиональное образование и рынок труда [Электронный ресурс]. – 2023. – № 1 (52). – С. 6–23. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-vozmozhnosti-chatgpt-dlya-razvitiyakognitivnoy-aktivnosti-studentov (дата обращения: 24.08.2024).
5. Даггэн С. Искусственный интеллект в образовании: Изменение темпов обучения. Аналитическая записка ИИТО ЮНЕСКО [Электронный ресурс] / С. Даггэн; ред. С. Ю. Князева; пер. с англ. А. В. Паршакова. – М.: Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании. – 2020. – 45 с. – URL: https://iite.unesco.org/wp-content/uploads/2020/12/Steven_Duggan_AI-in-Education_2020_RUS.pdf (дата обращения: 24.08.2024.)
6. Карапетян Д. В. Перспективы использования искусственного интеллекта в государственном управлении // Формула менеджмента [Электронный ресурс]. – 2020. – № 1 (12). – С. 11–16. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/perspektivyispolzovaniyaiskusstvennogo-intellekta-v-gosudarstvennom-upravlenii (дата обращения: 24.08.2024).
7. Карнаух В. К. Цифровизация образования: антропологический подход // Материалы научно-методической конференции СЗИУ РАНХиГС [Электронный ресурс]. – 2020. – № 1. – С. 51–58. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=44438097 (дата обращения: 24.08.2024).
8. Кончагина Т. И. Перспектива применения технологии NFT в верификации индивидуально-образовательных курсов // Новизна. Эксперимент. Традиции (Н.Экс.Т) [Электронный ресурс]. – 2023. – № 1 (21). – С. 20–31. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50734076 (дата обращения: 14.09.2024).
9. Орлова И. С. Онлайн-обучение в вузе / И. С. Орлова, Г. М. Цинченко // Материалы научно-методической конференции СЗИУ РАНХиГС [Электронный ресурс]. – 2020. – № 1. – С. 122–128. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=44438106 (дата обращения: 24.08.2024).
10. Писаренко М. С. К вопросу об искусственном интеллекте и его сущности // Вопросы российской юстиции [Электронный ресурс]. – 2020. – № 10. – С. 44–54. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-iskusstvennom-intellekte-i-ego-suschnosti (дата обращения: 24.08.2024).
11. Пчелинцева Н. В. Технологии искусственного интеллекта в образовании: проблемы и перспективы развития / Н. В. Пчелинцева, Н. В. Картечина, Р. Н. Абалуев // Наука и образование [Электронный ресурс]. – 2023. – № 1. – С. 1–8. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-iskusstvennogo-intellekta-v-obrazovanii-problemy-i-perspektivyrazvitiya (дата обращения: 24.08.2024).
12. Соколов Н. В. Искусственный интеллект в образовании: анализ, перспективы и риски в РФ / Н. В. Соколов, В. Г. Виноградский // Проблемы современного педагогического образования [Электронный ресурс]. – 2022. – № 76–2. – С. 166–169. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/iskusstvennyy-intellekt-v-obrazovanii-analiz-perspektivy-iriski-v-rf (дата обращения: 24.08.2024).
13. Целик М. С. Особенности прокторинга в современных образовательных процессах / М. С. Целик, Т. А. Иванилов // Россия: тенденции и перспективы развития [Электронный ресурс]. – 2023. – № 18–2. – С. 451–453. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-proktoringa-v-sovremennyh-obrazovatelnyh-protsessah (дата обращения: 24.08.2024).
Supplementary files
Review
For citations:
Kochanova Ya.G. Some possibilities of using artifi cial intelligence in the fi eld of education in the Russian Federation. Novelty. Experiment. Traditions (N.Ex.T). 2024;10(3 (27)):25-32. (In Russ.)