Preview

Novelty. Experiment. Traditions (N.Ex.T)

Advanced search

Organization of Work with / Processing Citizens’ Appeals in the Russian Federation: Problematic Aspects (on the example of the Kalininsky District Administration of St.Petersburg)

Abstract

The work with citizens’ appeals is an important tool for ensuring effective interaction of the people with public authorities, which constitutes the basis of a democratic system. In turn, the reliance on information from citizens’ appeals contributes to improving the activities of the state apparatus and increasing the population satisfaction with the public services provided. The rationale for the relevance of the study consists in the existence of significant problems in dealing with citizens’ appeals in the Russian Federation. The author conducts the analysis of the following problems: the lack of a clear definition of the concept of “appeal” in the legislation, a high flow of citizens’ appeals and a low quality of their processing. The article considers the main theoretical principles of organizing work with citizens’ appeals, conducts a study of such type of operations in the administration of the Kalininsky district of St. Petersburg, identifies existing issues and provides suggestions for their elimination. The realization of the proposed measures will improve the work with appeals and increase the efficiency of interaction between the authorities and the population. The academic novelty of the research lies in the formulation of the author’s definition of the term “citizen’s appeal”, as well as in the development of the authors’ recommendations to improve the work with citizens’ appeals in the administration of the Kalininsky district of St. Petersburg.

About the Author

A. A. Soboleva
North-Western Institute of Management, Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation

Anastasiya A. Soboleva, BA student, Faculty of State and Municipal Administration

Saint Petersburg 



References

1. Алексеева С. П. Повышение эффективности работы органов государственной власти с обращениями граждан // Юридическая наука как основа формирования правовой культуры современного человека : сб. статей по итогам Международной научно-практической конференции, 08 ноября 2018 г. — Магнитогорск : Агентство международных исследований, 2018. — С. 6–9.

2. Гильманов Р. М. Защита персональных данных при рассмотрении обращений граждан // Законность. — 2012. — № 8(934). — С. 49–51.

3. Глухов Е. А. «Отписка» как нарушение законодательства Российской Федерации о порядке рассмотрения обращений граждан: постановка проблемы // Сибирское юридическое обозрение. — 2020. — № 4. — С. 534–544.

4. Естропова А. С. Организация работы с обращениями граждан: исторический аспект и теоретические основы // Личность, творчество, образование в социокультурном пространстве Дальнего Востока России и стран Азиатско-Тихоокеанского региона : материалы Международной научно-практической конференции, 20 ноября 2019 г. — Хабаровск : Хабаровский государственный институт культуры, 2019. — С. 159–164.

5. Зверева Е. И., Лихтин А. А. Совершенствование организации работы с обращениями граждан в органах государственной власти Санкт-Петербурга // Управленческое консультирование. — 2016. — № 4(88). — С. 208–216.

6. Мащенко Н. Е. Обращения граждан как инструмент коммуникаций в работе органов государственной власти // Донецкие чтения 2021 : образование, наука, инновации,культура и вызовы современности : материалы VI Международной научной конференции, 26–27 октября 2021 г. —Т. 1. — Донецк : Донецкий национальный университет, 2021. — С. 82–84.

7. Скрябина М. В. Обращения граждан в органы публичной власти как инструмент противодействия коррупции в России // Закон и право. — 2019. —№ 2. — С. 48–50.

8. Стащенко С. П. Особенности рассмотрений обращений граждан в МВД России // Общественная безопасность в системе стратегических национальных приоритетов Российской Федерации : сб. научных трудов по итогам XIII Всероссийской конференции «Правопорядок в России: проблемы совершенствования», 14 марта 2019 г. — М. : Московский университет Министерства внутренних дел Российской Федерации им. В. Я. Кикотя, 2019. — С. 108–110.

9. Степкин С. П. Цифровая трансформация обращений граждан с использованием современных информационных технологий // Российское право: образование, практика, наука. — 2022. — № 4. — С. 72–82.

10. Тенишева В. С. Право граждан на обращения в органы государственной власти и местного самоуправления // Инновационное развитие региона: интеграция управленческой науки и практики : сб. трудов Межрегиональной студенческой научно-практической конференции, 3 апреля 2020 г. — Новосибирск : Золотой колос, 2020. — С. 87–91.


Supplementary files

Review

For citations:


Soboleva A.A. Organization of Work with / Processing Citizens’ Appeals in the Russian Federation: Problematic Aspects (on the example of the Kalininsky District Administration of St.Petersburg). Novelty. Experiment. Traditions (N.Ex.T). 2024;10(1 (25)):96-104. (In Russ.)

Views: 287


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3625 (Online)