The Image of Romantic Relationships in Russian Online Literature on the Example of the Most Popular Works of Domestic Fanfiction Stories
Abstract
The current Constitution of our country has given the Government of the Russian Federation the authority to preserve traditional family values. This makes it relevant to study the trends in changing the ideas of Russian youth about family and family relationships, and, in particular, the study of the image of romantic relationships created in the works of Russian fanfiction, which is a kind of network literature.This study is a pilot academic venture. The major features of representing romantic relationships have been identifid and systematized based on the analysis of the characteristics of the 150 most popular fanfictions and 100 fanfiction reader submissions. The conclusions have been drawn concerning the sexualization of the image of romantic relationships by fition writers and the predominance of relationships contradicting the traditional concepts of family: both the authors and the readers are largely interested in describing relationships in which physical and psychological violence are frequent. The so-called “alternative universes” have also become popular, enabling one to transform the reality of interpersonal interaction and move away from standard notions of romantic relationships. To clarify the reasons for this phenomenon, it is planned to go on analyzing the personal characteristics, value orientations, and motives of the activities of the main “actors” of the Russian fanfiction - the authors and readers of fanfiction works.
Keywords
About the Authors
O. E. DolginaRussian Federation
Olga E. Dolgina, the Faculty of International Relations and Politics
Saint Petersburg
A. A. Lopatkina
Russian Federation
Anastasia A. Lopatkina, the Faculty of International Relations and Politics
Saint Petersburg
A. A. Pedchenko
Russian Federation
Aleksandra A. Pedchenko, the Faculty of Social Technologies
Saint Petersburg
References
1. Афанасов Н. Б. Киберфеминизм как научная фантастика. Нарисовано в Японии // Galactica Media: Journal of Media Studies, 2022. № 1.
2. Белая Е. К., Кашина М. А. K-pop, социальные сети, гендерные представления: проблемы презентации и восприятия (на примере творчества группы BTS) // Управленческое консультирование, 2022. № 11 (167).
3. Белов В. И. Эскапизм: причины, функции и границы // Инновационная наука, 2017. № 3 (1).
4. Гимаев И. Семейно-брачные отношения в системе морально-нравственных ценностей студенческой молодежи // Казанский социально-гуманитарный вестник, 2023. № 1 (58).
5. Данкова В. Концептуальные подходы к выявлению и оценке ценностных установок семейной молодежи: по материалам российских и международных исследований. Социально-гуманитарные знания, 2023. № 1.
6. Дженкинс Г. Конвергентная культура. Столкновение старых и новых медиа. Москва: РИПОЛ классик, «Панглосс», 2019. 384 с.
7. Емельянова Т. П., Шмидт Д. А. Представления о будущем партнере и браке, транслируемые в социальной сети «ВКонтакте» [Электронный ресурс]. Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология, 2017. Т. 2. № 2.
8. Здравомыслова Е., Темкина А. Социальное конструирование реальности // Социологический журнал, 1998. № 3–4. С. 171–182.
9. Костюрина Н. Ю. Фанфикшн как предмет научного исследования в российском гуманитарном знании. Ученые записки Комсомольского-на-Амуре государственного технического университета, 2016. № 1-2 (25). С. 63–67.
10. Маклюэн Г. М. Понимание медиа: внешние расширения человека / пер. с англ. В. Николаева; закл. ст. М. Вавилова. М.; Жуковский: КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле, 2003. 464 с. (Приложение к серии «Публикации Центра фундаментальной социологии»).
11. Самутина Н. Великие читательницы: фанфикшн как форма литературного опыта // Социологическое обозрение, 2013. № 3.
12. Хёйзинга Й. Homo ludens: статьи по истории культуры / Пер. вступ. ст. Д. В. Сильвестрова. М., 1997. 413 с.
13. Черняк М. А. «Розовый роман» в контексте современной массовой литературы: тенденции развития жанра // Вестник Череповецкого государственного университета, 2015. № 6. С. 101–106.
14. Agustine A., Jeanza A. D., Pambudi D. T. [et al.]. Analysis on Alternate Universe Popularity’s Effect on Digital-Era Society’s Reading Habit in Philosophical Perspective.OSF Preprints, 2022. DOI: 10.31219/osf.io/j7ukz.
15. Chandi J. K., Trehan K. Clutching on to Gendered Tropes? Framing of Gender Roles and Power Dynamics by Young Indian Writers of BTS Fanfition. Journalism and Media, 2022. Vol. 3. P. 715–730.
16. Cumberland S. Private Uses of Cyberspace: Women, Desire, and Fan Culture / In Rethinking Media Change: The Aesthetics of Transition. Edited by D. Thornburn, H. Jenkins. Massachusetts: The MIT Press, 2003. P. 261–279.
17. Fang Y. Blurring Boundaries: How Writing Slash Fanfition Empowers Young Women in Mainland China. Columbia Undergraduate Research Journal, 2021. No. 5. P. 1–13.
18. Gwenllian-Jones S. The Sex Live of Cult Television Characters. Screen, 2002. Vol. 43 (1). P. 79–90.
19. Jenkins H. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge, 1992.
20. Kalinowski P. The Fairest of Them All: The Creative Interests of Female Fan Fiction Writers and the Fair Use Doctrine Note. William & Mary Journal of Women and the Law, 2014. No. 20 (3). P. 655–684.
21. Leppänen S. Cybergirls in Trouble? Fan Fiction as a Discursive Space for Interrogating Gender and Sexuality. In Identity Trouble. Ed. by Carmen Rosa Caldas-Coulthard and Rick Iedema. London: Palgrave Macmillan, 2008. P. 156–179.
22. Parameswaran R. Reading Fictions of Romance: Gender, Sexuality, and Nationalism in Postcolonial India. Journal of Communication, 2002. Vol. 52. P. 832–851.
23. Radway J. A. Reading the Romance: Women, Patriarchy, and Popular Literature. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 2006.
24. Thomas B. What Is Fanfition and Why Are People Saying Such Nice Things about It? Storyworlds: A Journal of Narrative Studies, 2011. No. 3. P. 1–24.
Review
For citations:
Dolgina O.E., Lopatkina A.A., Pedchenko A.A. The Image of Romantic Relationships in Russian Online Literature on the Example of the Most Popular Works of Domestic Fanfiction Stories. Novelty. Experiment. Traditions (N.Ex.T). 2023;9(2 (22)):51-70. (In Russ.)